Tämä lautapeli saapui huonoimpaan mahdolliseen aikaan — katso kuva!

Tämä lautapeli tuli totta totisesti väärään aikaan.

Tämä lautapeli tuli väärään aikaan: Vengeance (Photo by Tom Pumford on Unsplash)

Voi itku!

Joskus käy niin, että lautapeli saapuu huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Nyt kävi niin. Totta totisesti.

 

Mikä peli? Missä kuvat?

Tuo peli, joka saapui kehnoon aikaan on Vengeance. Mukana paketissa tuli myös pienet Kickstarter-extrat ja lisäosana vaikeammat bossikentät.

Ja tässä viimein se kuva, jota tulit hiki otsalla katsomaan:

Tämä lautapeli tuli väärään aikaan: Vengeance

Vau.

Kostotarina kuin suoraan elävistä kuvista

Vengeance kertoo sen ah!, niin saman kostotarinan, johon olemme tottuneet elokuvissa. Tekijätiimiä on ollut innoittamassa niin Kill Bill, John Wick kuin Old Boykin, mikä ei ole ollenkaan kehnompi lähtökohta.

Alussa pelaajien hahmot kärsivät vääryyttä ja — kuten kaikki tiedämme — synnin palkka on kuolema. Kyseessä on puzzlemainen tappopeli, jossa ei lihaksia tahi luoteja säästellä. Saatan kertoa siitä joskus pidemminkin, jos lukijoita kiinnostaa moinen. Nyt piti vain nopeasti saada kertoa tämä asia.

 

Tämä lautapeli pilasi uuden pelin viehätyksen! Kuva!

No miksikö tämä lautapeli tuli sitten väärään aikaan? Ihan siitä syystä, että juurikin eilen saapui vuoden päivät odotettu Kingdom Death 1.5 -päivityspaketti!

Tämä lautapeli tuli väärään aikaan: Kingdom Death 1.5

Kingdom Death 1.5 toimitettiin kohtuullisen jämerässä laatikossa. Ja ihan yhtä synkkänä kuin peruspelikin.

Päivitys, joka korjaa epäkohtia

Ja, jotta saisin tähän klikkihuoraus-otsikoituun pika-artikkeliini edes jotakin tekstisisältöä hakukoneita varten, kerrottakoon, että tuo 1.5-päivitys on kyllä erittäin tervetullut. 

Päivitys korjaa muutamia epätasapainotuksia pelissä, lisää mukavasti uutta sisältöä ja muuttaa ei-niin-hyödylliset jämäkortit oikeasti varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi. Näitä ovat muun muassa muutamat Fighting Arts -taistelutaidot sekä Innovaatiot, joita pelaajien kylä kehittää ajan saatossa. Nyt jopa kokkailusta tai rumpujen kehityksestä on hyötyä.

Myös aseisiin on tullut suuria muutoksia. Mukaan on lisätty kömpelö mutta tehokas luunuija, ja ennen kömpelö jousi on saanut tervetulleen parannuksen tarkkuusammuntaan. Ja jotain myös monstereille. Näistäkin ehkä lisää sitten tuonnempana, nyt olen tosi kiireinen.

 

Sinua on vedätetty

Piditkö lukemastasi? Kuten yllä mainitsin, tämä artikkeli oli tosiaan tehty vain testimielessä, kun kuulin saman aihepiirin kollegalta, että tämänkaltaisilla jämäuutisilla saa eniten lukijoita.

Tokihan olisin voinut kertoa asiani jo otsikossa ja näyttää kuvankin, mutta tänään… tänään olen kalassa.

Photo by Clark Young on Unsplash

Sinut oli niin naurettavan helppoa kalastella typerillä otsikoilla. Häpeäisit! (Photo by Clark Young on Unsplash)

Onko järkee vai ei?

Tässä kohden sitä kysyy itseltään, kannattaako todella jyystää useita päiviä työtä vaativia, harvoin ilmestyviä piiitkiä artikkeleita lukijoille viihteeksi, vai kaapia kasaan tällaisia kahden markan ”uutisia” joissa ei mitään juuri sanota, mutta otsikko kiehtoo? Geneeriset kuvatkin nyysitty kuvapankista.

Aikoinaan valitsin blogin linjaksi ensin mainitun, koska sellaisia ei juurikaan ole tarjolla, mutta vissiin se ei sitten myy. Mitäs sanot? Pitkiä herkutteluhetkiä erikoisemmista peleistä harvemmin, vaiko nopeita rypistyksiä massamedian alttarille muiden joukkoon?

Seuraavaksi alan varmaan kirjoittamaan joulun parhaista perhepeleistä rakastavaan sävyyn (siinä vaiheessa tulen kyllä pyytämään sitä, minkä sivuston logo kertoo hiiren kursorin pyyhkiessä yli).

 

Ei mut sori, nyt joudun lopettamaan tähän, koska aika on rahaa ja hakukoneiden vaatima tekstimäärä on nipin napin kasassa. Kiitos, nam!

 

EDIT:
Itseäni lainaten: Helvetin surullista huomata, että tämä jämistä kaavittu paskajuttu näyttäisi jo tunnissa keränneen kävijöitä enemmän kuin yksikään teksti blogin ensimmäisen olemassaolovuotensa aikana… Huoh.

Osallistu! Kommentoi! Vastaa! Rakasta!

Haluan ilmoitukset
avatar
Kristian
Vieras

Ei ei ei! Nyt pitää miettiä, että miksi kirjoitat? Klikkien takia? Fakta on se, että tämä saa varmasti niitä eniten. Jos niitä haluat huntata niin ehdottomasti kannattaa vaihtaa.

Vastaat kuitenkin jo tässä kirjotuksessa kysymykseesi. Sinua motivoi kirjoittaa siitä mikä sinua kiinnostaa, isoista lautapeleistä, jotka ovat lähinnä elämäntapa. Yleisö on juurikin sellainen, jolla on pitkäjänteisyyttä lukea pitkiä juttuja.

Oman blogin alkutaipaleella huomasin saman ilmiön. Pelit, jotka kaikki tunsivat, kiinnostivat. Mitä useammin kirjoitti, sitä useampi luki. Tuli paine ja halu tuottaa lyhyttä usein. Tuli stressi. Lopetin. Nyt teen kun haluan ja jaksan, siitä mikä milloinkin minua kiinnostaa. Joskus kahden kuukauden välein, joskus viikon. Lukee kuka lukee, lukee miksi lukee.

Näistä ei kukaan muu kirjoita suomeksi ja siksi käsittääkseni tätä aukkoa lähdit paikkaamaan. Monipuolisuus on Suomen pienessä skenessä hyve, kaikille jotain jossain. Minua nämä kiinnostavat, mutta ei ole tällä hetkellä aikaa itse pelata. Tämän takia tykkään lukea eli älä vaihda.

Jani
Vieras
Jani

Vaikka yleisesti boikotoinkin klikkiotsikointia, niin olen taas kerran sen uhri ja todiste sen toimivuudesta markkinointimielessä. Välittömästi jäin lukemaan taidokkaasti kirjoitettua tekstiäsi ja blogi tallentui selaimen kirjanmerkkeihin.

Markkinoinnin alalle kouluttautuneena saanen esittää varovaisen toteamuksen, että yleisön kasvattamiseksi klikkiotsikointi soveltuu; kunhan se tarjoillaan sopivan sisällön kera. Jatkuva klikkiotsikointi tosin ainakin itseäni ärsyttää, mikä on johtanut iltapäivälehtien täys-boikottiin, toivottavasti saat uutta intoa ja energiaa tuottaa juuri noita mainitsemiasi pitkiä ja kattavia artikkeleita!

Innolla odottaen,
– Jani

Kaitsu
Vieras

Uskalias koe, mutta muista kaupallisesti hyvä otsikon ei tarvitse olla automaattisesti huono asia. Klikkibaitti otsikko plus hyvä sisältö tuo ja pitää lukijan. Hyvä otsikko ja pökäle sisältö tuo lukijan kerran, mutta menettää sen myös yhtä helposti.

Jani
Vieras
Jani

Klikkihuoraustoimi; sait mut lukemaan artikkelin. En kuitenkaan artikkelista tajunnut hölkäsenpöläystä (yleensä sentään klikkitäkyt jotenkin avaavat otsikkoaan). Mulle jäi esim. todella auki että miksi se on pilannut lautapelikokemuksessi että sait samaan aikaan kaksi todella odotettua pakettia. Voin arvioida syitä, joista veikkaan jonkin niistä osuvan kohdalleen, mutta et sitä tarkkaan ottaen avannut.

Lisäksi harvoin enää tartun klikkitäkyihin, mutta koska kyseessä oli lautapeli-aihe, niin arvelin kokeilla. No pettymyshän siellä odotti. Lisäksi lukijan epäarvostamista. Nyt meni multa Lautapelihelvetti boikottiin. (Jos nämä kaksi epäkohtaa olisi tekstissä korjattu, ei varmaan menisi).

No, etpä sinä kyllä minun boikotissa varmastikaan mitään menetä – enpä ole ennenkään blogiasi lukenut.

wpDiscuz